מתלבטים לגבי הזמנים על הפלטה? עם שמיכה מעל או בלי? כל הטיפים הכי שימושיים לקראת סופ"ש חורפי שמזמין אוטומטית את הסיר שמלא בכל טוב

מתכננים חמין לשבת? הנה כמה טיפים שאתם חייבים להכיר

מתלבטים לגבי הזמנים על הפלטה? עם שמיכה מעל או בלי? כל הטיפים הכי שימושיים לקראת סופ"ש חורפי שמזמין אוטומטית את הסיר שמלא בכל טוב

צילום: AlexMilkis, ויקיפדיה

השריית קטניות

השריה ממושכת של הקטניות לא פחות מ-12 שעות, ורצוי יותר, תוך החלפת המים 3-4 פעמים. המהדרין גם מרתיחים את השעועית בנפרד, פעמיים שלוש, כל פעם במים נקיים, בתקווה שזה יהפוך אותה לקלה יותר לעיכול.

בישול מוקדם

יש המביאים את תכולת הסיר לרתיחה ומיד מעבירים אותו לתנור. טעות גדולה! בישול מוקדם על כיריים (לפחות שעתיים) מבטיח שכל מרכיבי החמין יתרככו במידה מספקת. ועוד סיבה: במהלך הבישול המוקדם הקטניות ישתו מספיק נוזלים, ולא ימשיכו לספוח נוזלים ולייבש את החמין במהלך הלילה בתנור.

קישקע מפוצץ

מנקבים עם מחט עבה, וצולים בתנור או בטוסטר אובן כ-10 דקות, עד שהמילוי מתקשה. גם אם הקישקע מתפוצץ מעט בתהליך, לפחות המילוי לא יתערבב עם שאר החומרים בסיר.

מיקום הפריטים בסיר

כל היופי בחמין טמון בכך, שבתום ההכנה כל מרכיב שומר על אופיו ומרקמו, ולא הופך לעיסה בלתי מזוהה. לכן, חשוב להקפיד על סדר הנחת המרכיבים, כדי שאפשר יהיה להוציאם בנפרד (ואם רוצים, להגיש בנפרד). עבור מרכיבים שנוטים להתפזר (דגנים כמו חיטה, אורז וגריסי פנינה), יוצרים מחיצות.

איך מקבלים צבע שחום?

מוסיפים את אחד המרכיבים הבאים, בזמן בישול החמין על הכיריים:
ספל תה חזק, 2 כפות סויה, ולא חוסכים בפפריקה מתוקה וגם מעט חריפה, בצל או שניים שלמים על קליפתם, 2 כפות דבש (אפשר גם סילאן) או ריבה (הכי טוב שזיפים או אוכמניות), קרמל נוזלי מ-2-3 כפות סוכר, מעורבב בכוס מים רותחים, וגם את זה שמענו: סלק שלם מקולף, או רבע כוס תרכיז מיץ פטל (לצבע ולטעם), חצי כוס קוקה-קולה (על אחריותכם).

לא לשכוח פירות

מומלץ להוסיף 6-10 שזיפים, לפי דרגת המתיקות המועדפת. אפשר להוסיף גם 10 ערמונים, תמרים או משמשים מיובשים, ואפשר תערובת של כולם. לא תאמינו לאילו גבהים זה יקפיץ את החמין שלכם בטעם, גם אם לא תאכלו אותם ישירות.

לא חייב תפו"א

את תפוחי האדמה אפשר לגוון עם תוספת בטטות או שני חבושים חתוכים לרבעים, או תפוחי עץ חמוצים או גזרים.

אוהבים חמוץ?

לתוספת טעם חמצמץ קופסה קטנה של רסק עגבניות, ויש האומרים אפילו 1-2 כפות קטשופ. אחרים מוסיפים עגבנייה חצויה.

הפרדה

כדי שאורז, חיטה או גריסי פנינה ישמרו על אופיים וצורתם בתום ההכנה, יוצרים הפרדה ביניהם לבין שאר מרכיבי הסיר. ואלה האפשרויות:

  1. תופרים מחיתולי בד שקיות בגודל 20/20 ס”מ (אפשר לקנות גם שקיות מוכנות), ממלאים ומכניסים לסיר. לכמויות קטנות, אפשר להשתמש גם בגרב.
  2. ממלאים שקית קוקי כפולה ומחוררת. יש גרסה, לפיה לא כדאי לסגור את שקית הקוקי, אלא להשאיר אותה פתוחה וליצור מעין קערה.
  3. מכניסים לסיר הגדול סיר קטן ללא מכסה, ובו משכינים אורז או חיטה.
  4. וגם את זה שמענו: חותכים לבקבוק פלסטיק משפחתי את התחתית והצוואר, ממלאים באורז, חיטה או גריסים ומניחים במרכז הסיר.

בלי שמיכה

אם לא מתחשק לכם לקום בבוקר למטבח שרוף (במקרה הטוב) ותרו על השמיכה מעל סיר החמין ותנו לפלטה לעשות את שלה. פלטה שעובדת כמו שצריך לא צריכה עזרה ותהיו בטוחים שהשמיכה לא תתרום פה אקסטרה חום. אם אתם כן מתעקשים וזה מנהג של שנים, נא לקום לפחות פעם בלילה ולבדוק שהכל כשר במטבח. 

השארת תגובה