כמיטב המסורת, חודש אוקטובר מוקדש בישראל ובעולם להגברת המודעות למחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. כיצד תפגינו את תמיכתם?

חודש המודעות לסרטן השד יצא לדרך

כמיטב המסורת, חודש אוקטובר מוקדש בישראל ובעולם להגברת המודעות למחלה הממאירה השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל. כיצד תפגינו את תמיכתם?

צילום: PIXABAY

על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כיום חיות בישראל 22,481 נשים שאובחנו עם סרטן השד, כאמור המחלה הממאירה שהפכה לשכיחה ביותר בקרב נשים בישראל (יהודיות, ערביות, "אחרות"). עם זאת, נרשמה בשנה האחרונה רגרסיה של כ-2% באחוזי התמותה מן המחלה בהשוואה לאשתקד, מגמה שנמשכת כבר 13 שנים ברציפות. 

המחלה הקשה תוקפת בעיקר נשים מעל גיל 50 (78% מהחולות בישראל), אך עם זאת, השימוש בממוגרפיה לגילוי מוקדם של המחלה מומלץ כבר מגיל 20.

עובדות מעניינות על המחלה

  • שיעורי הריפוי וההישרדות מסרטן השד בישראל גבוהים בין מדינות ה-OECD.
  • ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן תציין בקרוב 18 שנים לפעילותה בפריפריה.
  • ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90% ויותר.
  • כשליש מכלל מקרי סרטן השד ניתנים למניעה באמצעות שמירה על  אורח חיים בריא ופעיל.
  • עיקר התחלואה הוא בנשים מעל גיל 50; הסיכון הגבוה ביותר נצפה בנשים בקבוצות הגיל המבוגרות.
  • בשנת 2015 נפטרו מסרטן חודרני של השד כ-1,000 נשים בישראל. 
  • שיעור ביצוע ממוגרפיה לצורך גילוי מוקדם של סרטן השד בקרב בנות 69-50 בשנתיים האחרונות הושווה בין 33 מדינות ה-OECD בין 2005 ל-2015. בהשוואה זו ישראל נמצאה מעל לממוצע ובמקום גבוה יחסית, אחרי פינלנד, סלובניה, ספרד, ארה"ב, הולנד, נורבגיה, בריטניה, אירלנד, אוסטריה וניו זילנד.
  • ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן נהוגה בישראל תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, בשיתוף כל קופות החולים. במסגרת התוכנית נשלח לנשים בגיל 74-50 זימון לביצוע הבדיקה, פעם בשנתיים.
  • בארץ פרסמו את דבר מחלתן הזמרת שרון חזיז, הפזמונאית שימרית אור, השרה לשעבר יולי תמיר, הזמרת קורין אלאל, השחקנית לאורה ריבלין, המוזיקאית ומנחת ערבי שירה בציבור עינת שרוף ונוספות.

*נתונים באדיבות אתר האגודה למלחמה בסרטן

סרינה וויליאמס, הטניסאית הבכירה, בפרויקט מיוחד לגארדיאן:

חברת התעופה אתיחאד בפרויקט נוסף למען הגברת המודעות בקרב לקוחותיהם:

וכיצד אתן הייתן מגבירות את המודעות? ספרו לנו בתגובות לפוסט!

תגובה אחת

  1. טניה שלום הגב

    לא מרגישים טוב? רואים שינוי כלשהו בגוף לא לזלזל בכלום ללכת לעשות בדיקות. לשתף גם ית הבן זוג שאם חושש,רואה, מרגיש שינוי בגוף ללכת לעשות בדיקות. זה לא צחוק ולא משחק לדעת מודעים לגופנו ולשמור עליו

השארת תגובה