אם אתם אוהבים מזון אובר קוקד, תכירו את התרכובת הכימית המסוכנת – אקרילאמיד, שאתם מכניסים לגופכם. מה זה אומר וכיצד נמנעים?

אוהבים אוכל "שרוף"? כדאי שתכירו את האקרילאמיד

אם אתם אוהבים מזון אובר קוקד, תכירו את התרכובת הכימית המסוכנת – אקרילאמיד, שאתם מכניסים לגופכם. מה זה אומר וכיצד נמנעים?

מהו האקרילאמיד?

אקרילאמיד הוא תרכובת כימית בצורה גבישית ובצבע לבן שנוצר כתוצאה מתגובה לחימום יתר של מזון, עמילני בעיקר, כמו טוגנים, לחם, קפה וכדומה. ה"מזון המושחם" שכולנו אוהבים בעצם יכול להוביל תהליכים בגופנו שמקדמים בעיות עצבים, פגיעה בריריות, והאקרילאמיד נחשד אפילו כחומר מסרטן.

ארגון הבריאות הבריטי הוא שהביא את הנושא לדיון הציבורי. "המחקרים מראים כי רוב האנשים אינם מודעים לכך שאקרילאמיד קיים במזונות שלהם", אמר סטיב וורן, מנהל המדיניות ברשות לתקינות המזון בבריטניה. "אנחנו לא רוצים להפחיד את הצרכנים, אלא לגרום להם לאכול טוסטים, צ'יפס ותפוחי אדמה בגוון בהיר יותר ממה שהתרגלו".

כיצד נמנעים?

  • טיגון תפוחי אדמה גורם להצטברות הגדולה ביותר של אקרילאמיד, בהשוואה לצלייה או לאפייה. אם אתם אוהבים תפוחי אדמה, השתמשו יותר בצלייה או בבישול.
  • השרייה של פיסות תפוחי אדמה במים למשך 15-30 מפחיתה את כמות האקרילאמיד שתיווצר עם הטיגון, האפייה או הצלייה (יש להקפיד על ניגוב תפוחי האדמה לפני הטיגון כדי למנוע התזה של שמן רותח).
  • כאשר מטגנים תפוחי אדמה או טוסט עדיף להכין אותם בצבע זהוב בהיר ולהימנע מצבע חום. ככל שהצבע הוא בהיר יותר המזון מכיל פחות אקרילמיד.
  • מומלץ לטגן בטמפרטורה מקסימלית של 175 מעלות צלזיוס.
  • אין לאחסן תפוחי אדמה במקרר. תפוחי אדמה בקירור מגדילים את הצטברות האקרילמיד במהלך הבישול. שמרו את תפוחי האדמה במקום קריר או חשוך, כמו בארון או במזווה.

השארת תגובה